کد مطلب:124694 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:295

دامن علی
ویژگی های الهی و انسانی علی بر همگان به گونه ای آشكار است، كه ملیت های گوناگون عرب و عجم مسلمان و غیر مسلمان مدعی هستند كه علی از ماست! همگان خود را منتسب به علی دانسته و به این پیوند افتخار می نمایند. علی را همگان مظهر مهربانی و جوشش و چشمه ساران مروت می شناسند. آنان می دانند كه زانوهای سترگ علی كه در میدان های نبرد مقاومت را شرمنده خویش نموده است، در برابر ضعیفان و یتیمان خم برمی دارد و دامن مهر و عطوفت می گستراند. و البته كه این شفقت نسبت به فرزندان خویش افزون خواهد بود.

علی كه خود در دامن مهتری چون رسول الله صلی الله علیه و آله تربیت یافته



[ صفحه 32]



است، اینك دامن مهر و مهد پرورش گسترانده و فرزندان خویش را در آن نهاده است. مربی كه در هر فرصت پرچم فضیلتی از فضایل را برای تربیت یافتگانش برافراشته و نگرها را از هر سو به جانب خویش خیره ساخته است.

اهتمامی كه علی علیه السلام در تربیت فرزندان خویش داشته است، از دو جهت الگوپذیری دارد، نخست این كه امام همام به لحاظ آشنایی كامل به اصول تربیتی در اندیشه ازمعارف وحی الهی الهام می گرفت.

دو دیگر این كه علی در رفتار برجسته ترین است. علی صاحب فضایل برتر است و آن چه از اصول تربیتی و رفتاری را كه یك مربی باید پای بند باشد، به آنها وفادار است. علی در رفتار خویش كوچكترین لغزش را ندارد. و این دو ویژگی مهم در مورد هر مربی به هر مقدار شكل گیرد تربیت یافتگان آن را بهتر و بیشتر با فضایل آشنا می سازد. در شخصی همانند علی علیه السلام به طور كامل این شرایط عینیت یافته است. به همین جهت دامن علی علیه السلام مناسب ترین مهد رشد و بالندگی تربیت یافتگان وی می باشد.

حسن مجتبی دست پرورده چنین دامنی است.حسن مجتبی در دامن پر مهر علی شكوفا شده و داده های فطری و الهی اش به بار می نشیند. و آن گونه فرزانگی می آموزد كه سجایای وی از گستره ی انسانیت پا فراتر می نهد. حسن مجتبی در دامن مهتری چون علی قرار دارد. دامن علی مهد پاكی، آگاهی، فرزانگی و شجاعت و شرافت انسانی است. دامنی كه علی بر فرزندان گسترده سرشار مهربانی، بزرگ منشی، ایثار و فداكاری و وفاست. تربیت یافتگان این دامن چگونه افرادی خواهند شد؟! فرزانگان برومند این دامن افرادی چون



[ صفحه 33]



حسن و حسین علیهماالسلام و عباس و محمد حنفیه، جعفر، عون، زینب، ام كلثوم و... تربیت یافتگان دامن علی در طول زندگی خویش هماره مدافع حق بودند و بسیاری از آنان جان خویش را در راه حق نثار نمودند.